Facebooklive, van tekst via foto’s naar animaties naar video en live.

Van tekst naar live . . .Gerard Russchen
Van verstand naar gevoel . . .
Van what naar why . . .

Daar zit je dan op een vrijdagavond naar The Voice Kids te kijken. In de ene hand de afstandsbediening – om de reclame te skippen – en in de andere hand de mobiel. In plaats van te zappen surf ik wat rond en zie ik een live stream van Tinus op Facebook. Een toepassing die eerst exclusief is gehouden voor artiesten (sorry Tinus), maar nu voor iedereen toegankelijk is.

facebook-liveHet kon niet uitblijven. Na Periscope (Twitter) en Meerkat is ook FacebookLive dé oplossing voor live streaming. Laat al je volgers meegenieten van wat jij ziet. Want is dat niet wat we willen? We delen graag momenten die indruk maken op ons. Momenten waar we anderen deelgenoot van willen maken. Anderen laten voelen wat jij voelt . . . Of het nu blijdschap is of verdriet, vreugde of jaloersheid, angst of respect. #durftedelen

In twintig jaar tijd van tekst via foto’s, animaties en video’s naar LIVE!

1995-2000 tekst
In de online wereld heb ik de afgelopen 20 jaar veel zien veranderen. De tijd waarin we nog websites maakten in Frontpage en Dreamweaver en waar teksten centraal stonden.

2000-2005 foto’s
Niet veel later werden websites voorzien van afbeeldingen. Het inscannen van foto’s (en resizen daarvan) werd een dagelijkse bezigheid. De digitale camera (die waar een diskette in kon) was revolutionair.

2005-2010 animaties
In 2005 begon de tijd van de animaties, waaronder gif- en flashanimaties. Toepassingen die onderscheidend waren. Die meer gevoel gaven in het overbrengen van de boodschap.

2010-2015 video’s
Video toepassingen zoals Youtube en Vimeo zijn de platformen die naar mijn mening nog niet voldoende worden ingezet. Zo hebben wij pas recent onze eerste offertes in de vorm van een videoboodschap uitgebracht. Het is namelijk een mooi middel om meer gevoel in een boodschap over te brengen. Dat is toch wat we willen . . . . en toch worden ze achterhaald.

2015-2020 live
We zien het al in de ontwikkelingen van de TV. We kijken vaker On Demand en steeds meer uitzendingen zijn live. Naast natuurlijk nieuws en actualiteiten (bv. achtervolging O.J. Simpson) zijn de sportevenementen en talentenshows zoals TVOH natuurlijk de meest bekende voorbeelden. Maar ook ontwikkelingen zoals het songfestival en The Passion die binnenkort weer live worden uitgezonden. Voor het grote publiek is het wachten op het live volgen van bijvoorbeeld concerten, pronkzittingen en theatervoorstellingen. Live video via internet kennen we al een tijdje, denk aan de webcams in de skigebieden en tijdens gala avonden. Via Facebook is het nu wel heel dichtbij.

Twitter heeft dezelfde tijdlijn in nog geen 10 jaar (21 maart 2016) gestopt. Het begon als een social media kanaal om in 140 tekens (tekst) jouw volgers te updaten. Het toevoegen van afbeeldingen werd vrij snel ingevoerd. Twitvid was één van de eerste apps om video binnen Twitter te uploaden en met Periscope heeft Twitter de laatste stap geborgd: Live video.

Ook Facebook heeft zich natuurlijk ontwikkeld. De timeline van nu ziet er zo veel anders uit dan 5 jaar geleden. Toen stonden er voornamelijk teksten en afbeeldingen in. Tegenwoordig zijn het voornamelijk video’s. En vanaf nu dus ook live streams.

Het zal je niet verbazen dat live streams heel goed geïndexeerd zullen worden binnen zoekmachines als Google. En ook Facebook hecht er heel veel waarde aan en zal deze live streams bovenaan de tijdlijn plaatsen.

Als we communiceren willen we graag dat de boodschap gehoord, begrepen en gevoeld wordt. We hopen op een actie, een aankoop of willen een beleving losmaken bij de ontvanger. En dat kan pas als je de ontvanger aanspreekt op zijn gevoel/emotie. Voor de Simon Sinek kenners onder ons, dit gebeurt pas wanneer je in het limbische brein weet te komen. Het deel in onze hersenen waar emotie en gevoel zit. En juist dat gedeelte kent geen taal. Dat is een gevoel. Simon Sinek zegt: “People don’t buy what you do, people buy why you do it”.

Dat ‘wat’ je doet, is prima uit te drukken in taal, in woorden én zinnen. Maar daarmee zet je mensen niet in beweging. Dat ‘waarom‘ je iets doet is een gevoel, een emotie. En dat is prima uit te drukken in video of live streaming. Daarmee komen mensen in beweging. Je spreekt ze aan op hun gevoel. Daarmee raak je ze.

Van tekst naar live . .
Van verstand naar gevoel . . .
Van what naar why . . .

Ps. Natuurlijk zijn de jaartallen niet nauwkeurig en slechts een indicatie. Ik moet toch iets doen om mijn gevoel in teksten uit te drukken 😉 En ja, mijn blog, kennis en visie zijn deels gebaseerd op Simon Sinek. De man die ik volgende week zal gaan ontmoeten.

Komende woensdagochtend 9 maart om 11 uur ga ik mijn eerste live blog streamen. Of ik dat doe via Facebook, Periscope of Youtube (ja dat kan ook) laat ik nog even in het midden. Of ik dat doe met mijn mobiel, mijn Macbook air of mijn GoPro4: laat je verrassen. Wil je meepraten, discussiëren en visioneren over live video, hou deze blog in de gaten en plug woensdagochtend rond 11 uur in.

Welterusten,

Gerard Russchen

2018-03-07T12:32:46+00:00
Gerard Russchen