Help! Hoe communiceer je met Millenials?

Als marketing of communicatieprofessional ben je continu bezig om inzicht te krijgen in de doelgroep van een organisatie, sterker nog: je probeert ze te begrijpen. Afhankelijk van jouw product of dienst heb je te maken met een of meerdere generaties die ieder hun eigen normen en waarden hebben. Dit keer kijken we naar de Millenials. Hoe bereik je deze generatie, hoe krijg je hun aandacht, hoe houd je ze getriggerd en welke content spreekt hen nu écht aan?

Millennials

Millenials, ook wel Generatie Y genoemd, zijn geboren tussen 1980 en 1997. Het zijn de kinderen van de Babyboomers, maar hebben andere normen en waarden dan hun ouders. Waar de babyboomers gemakkelijk bereikt konden worden door middel van traditionele media, nemen de Millenials daar geen genoegen mee.

Deze jongere generatie verwacht meer van een merk dan enkel een mooie advertentie. Ze willen zich ermee kunnen identificeren om zich er uiteindelijk aan te binden. Ze verwachten dat een merk hun behoeftes, voorkeuren en passies snapt. De Millennials willen het gevoel hebben dat een bedrijf écht naar ze luistert en ze niet alleen iets wil verkopen om vervolgens weer te verdwijnen. Ze willen meepraten en waar mogelijk invloed uitoefenen op een merk. Millenials willen graag een dialoog starten en als organisatie is dat een mooi moment om hen aan je te binden.

Zoals ik al eerder aangaf maak je deze doelgroep dus niet blij met eenzijdige communicatie. Ze hebben behoefte aan non-commerciële, authentieke content, waarbij ideeën en informatie centraal staan in plaats van het rechtstreeks promoten van jouw producten en diensten.

Welke content spreekt Millenials nu écht aan?

  • Deze generatie wil graag zelf iets kunnen bijdragen door middel van User Generated Content bijvoorbeeld. Dit vinden ze niet alleen leuker, maar deze content wordt ook sneller gedeeld wat voor meer zichtbaarheid van je merk kan zorgen.
  • Millenials hebben meer vertrouwen in wat andere gebruikers over het merk zeggen dan wanneer het merk zelf iets zegt over het product. De mogelijkheid bieden om hun ervaringen online te delen kan erg positief werken.
  • Publiceer content die meerwaarde geeft en wat relevant is. Ze hebben geen aandacht voor product reclame, maar willen oplossingen of tips voor hun probleem. Vertel dus niet welke eigenschappen van jouw product of dienst zo uniek zijn, maar vertel ze welke voordelen ze hierdoor ervaren.
  • De Millenials zijn een idealistische generatie die aandacht heeft voor mens en milieu. Heeft jouw organisatie aandacht voor mens, dier en milieu? Laat dan van je horen, want hierdoor zijn ze eerder geneigd om voor jouw merk te kiezen.

Het mag duidelijk zijn dat iedere generatie een andere vorm van marketing en communicatie vraagt. Het is belangrijk dat je je als marketeer verdiept in hun wensen, behoeften en (online) gedrag. In deze tijden is het nog belangrijker dat je boodschap aansluit bij je organisatie DNA. Weet je jouw strategie, boodschap en content vervolgens op de juiste manier door te vertalen dan zul je zien dat iedere generatie bereikbaarder is dan je denkt.

2018-06-11T09:47:01+00:00
Tara van Heumen