Op zoek naar het DNA van jouw organisatie

Waar de directie vroeger een dag op ‘de hei’ samen met een reclamebureau de positionering en de bijbehorende campagne bedacht (ook wel de gewenste identiteit genoemd), gaan we tegenwoordig liever uit van de werkelijke identiteit van een organisatie, gevormd door de medewerkers. Die medewerkers hebben in praktijk het grootste effect op het imago bij de klanten. Veel organisaties zoeken een manier om deze ‘klik’ te vinden. Noem het de “Why” of het DNA van je organisatie.

Organisaties begrijpen dat communicatie niet meer werkt zoals vroeger. Waar je vroeger reclame en advertentiebereik kon meten is nu mond-tot-mond het belangrijkste instrument geworden. Dat het effect van communicatie verschuift van betaalde media (paid media) naar verdiende aandacht (earned media) is duidelijk, maar hoe gaat dat nu in z’n werk binnen jouw organisatie? Je kunt conversaties immers alleen inzetten als duidelijk is waar die conversaties over moeten gaan.

Op zoek gaan naar het DNA van je organisatie, naar de reden waarom klanten ooit klant werden, hoe doe je dat? Het is duidelijk dat je moet starten met het waarom, maar hoe vind je dat en hoe vertaal je dat naar een concreet plan?

Wij hebben een concrete onderzoeksmethode ontwikkeld om het DNA van je organisatie in kaart te brengen. Door op zoek te gaan naar een match tussen het DNA van je organisatie en de behoeftes van de klant, geven we een strategisch advies, waarmee de organisatie concreet aan de slag kan.

Wij geloven dat elke organisatie een uniek DNA heeft, waar de klant op af komt. Helaas zien wij nog te vaak dat organisaties de juiste basis, een contentstrategie, missen waardoor er online veel kansen blijven liggen. Inmiddels delen we deze kennis met deeltijdstudenten in de opleiding Content Strategie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zo kunnen steeds meer bedrijven met hun DNA aan de slag en bereiken wij stapje voor stapje ons doel.

2018-03-06T14:50:25+00:00
Karin Garritsen