Zou je ook niet willen dat jij als MKB-er de ICE-Bucket had bedacht? Zo weinig inspanning en zo veel effect. En waarom lukt het een meisje uit Haren wel om een groep in beweging te krijgen en krijgen wij met moeite 20 mensen naar een relatiedag? Social Media lijkt de oplossing voor al onze problemen. We horen de succesverhalen overal. We willen ermee aan de slag. Weten alleen nog niet hoe.

Maar is Social Media wel de oplossing voor al onze communicatie problemen? Wat is het werkelijke effect? In 1969 starte Klapper met de Limited Effect Theory, gebaseerd op onderzoek van Paul Lazersfeld uit 1940. Hiermee stellen zij, dat het effect van de media, minder is dan we denken. Het effect wat het medium op ons heeft wordt beïnvloed door meningen van anderen, de situatie waarin we ons op dat moment bevinden en door onze stemming. Bij een Google Partner event gaf een marketeer van YouTube aan, dat zij een persoon een ‘Engaged visitor’ vinden, zodra deze een advertentie (preroll)voor een video helemaal uitkijkt (en niet wegklikken na 5 seconden). Tja, dan moet ik me toch bij de heren… aansluiten. Want wat meet je nou eigenlijk? Is iemand Engaged (in het geval van YouTube), of even koffie halen. En is dan je doel bereikt?

Wat kunnen we leren van de ICE Bucket, waarom was dat een succes? Het doel: fondswerving, is immers behoorlijk geslaagd. Volgens Rik Spruijt van Youngworks:

  • Likability (hoge fun factor)
  • Meedoen is makkelijk en uitdagend
  • Groepsdruk door nominatie
  • Betrekken van influencers (bekende personen als aanjagers)
  • Video is King (we kijken steeds meer en makkelijker videos)
  • Het is voor iedereen

Het filmpje hieronder (met dank aan www.mijnbuurtje.nl) laat heel goed zien hoe Social Media kan werken.

Het is moeilijk te voorspellen, maar heeft duidelijk effect. We moeten doelen stellen om ons proces richting te geven. Maar maak ze niet te groot. Zoals Steven van Belleghem ooit in een presentatie zei: “Begin niet met een berg maar zet telkens een voet voor de ander. Dan kom je wellicht boven op een berg.” Social Media is geen doel op zich. Hooguit een middel om bij te dragen aan een doel.

Deze blog is geschreven door Karin Garritsen, Contentvisie