De vakantieperiode is aangebroken. Voor velen een moment om tot rust te komen. De tijd te nemen om op te laden. Extra tijd doorbrengen met je geliefde, het gezin, familie en vrienden. Dat de komkommertijd is aangebroken merken wij bij Contentvisie ook. Juli is een maand waarin onze klanten op vakantie zijn of bijna op vakantie gaan en afspraken liever over de vakantie heen tillen.

De zomervakantie is een mooi moment om te reflecteren op het eerste half jaar dat achter ons ligt –  het eerste halfjaar van 2020 kreeg wel een hele bizarre wending, maar terugkijken en er leermomenten uit halen kan altijd – en vooruit te kijken op de rest van het jaar. Zowel voor jou als persoon, als voor je organisatie.

Doelen stellen

Nederland komt weer voorzichtig in beweging en de ‘anderhalve meter samenleving’ is het nieuwe normaal. Wat betekent dit voor jouw organisatie? Welke doelen wil je stellen voor de rest van het jaar? Welke resultaten wil je behalen? Ga je vol gas knallen, of heb je behoefte aan stabiliteit en rust? Stel grote (meer omzet) en kleine (meer volgers op social media) doelen, en maar deze doelen meetbaar. Doelen maken je bewuster, geven je drijfveer en wanneer het inspirerende doelen zijn, zullen ze je ook motiveren.

Om persoonlijke doelen te bereiken heb je een juiste mindset nodig. Om marketingdoelen te bereiken heb je een goede strategie nodig. Want hoe bereik je deze gestelde doelen? Wat moet je doen om het doel te bereiken. Het is niet voor niets dat wij voorafgaand aan het bepalen van een strategie, hoe wij de doelen gaan bereiken, een kwalitatief onderzoek doen. Om inzicht te krijgen in de richting die nodig is om de marketingdoelen te behalen, moet je weten welke behoeften de doelgroep hebben, zodat je hier als organisatie op in kunt spelen.

Door gesprekken aan te gaan met de doelgroep, krijgen we inzicht in wat er leeft onder de (potentiële) klanten. We doen geen aannames, maar we achterhalen in de gesprekken welke concrete behoeften zij hebben én we achterhalen wat de doelgroep over de organisatie vertelt aan anderen. Zij vertellen aan anderen door, wat jullie onderscheidt. Dat is nog belangrijker dan zelf weten wat je als organisatie wil communiceren naar je doelgroep.

Tijd om orde op zaken te stellen

Doelen stellen is makkelijk. Het bereiken van die doelen, dat kost tijd, toewijding, inspanning, focus. Maar zonder een gegronde basis zal je de doelen niet bereiken, hoeveel tijd en energie je er ook in steekt. Je kunt aannames doen over de interesses van de doelgroep en via welke kanalen ze te bereiken zijn, en dan toevallig klanten tegenkomen. Maar dit is niet de weg voor de langere termijn.

Denk er deze vakantie eens over na: welke doelen zou jij met jouw bedrijf willen bereiken in de laatste maanden van 2020, en wat heb je hiervoor nodig?

 

#durfteluisteren