Afgelopen dinsdag was ik bij de boek presentatie van het nieuwe boek van Steven van Belleghem: When Digital becomes more Human.

Het boek gaat over het belang van persoonlijke aandacht naast digitaal contact. Het is een onderwerp wat mij triggert en waarbij ik een mooie link zie naar B2B. Digitale informatie en kanalen kunnen ons helpen om het contact weer persoonlijker te maken. De laatste jaren heeft met name het digitaliseren van onze communicatie aandacht gehad, omdat dit nieuw was. Dit moesten we nog leren en de kennis hierover was schaars. Nu komt de kanteling. Want persoonlijke aandacht is schaars. Wat schaars is wordt waardevol.

Hetzelfde thema kwam ook naar voren bij The Next Web afgelopen mei. Hier zag ik Brian Solis spreken over de ‘disruption’.  We zetten de wereld op de kop! Digitaliseren telefoon 2014 787wordt ineens ingezet voor mensen en brengt ons bij elkaar. Voor onze HAN studenten was zelfs de boodschap: Change everything. Maar hoe nieuw is dit?telefoon 2014 783

Bij dit soort bijeenkomsten staan vaak de bekende merken centraal, zoals voorbeeld: KLM, Coca Cola, Bol.com etc. Maar voor veel middengrote B2B bedrijven, die wellicht wat achterlopen op digitaal gebied, is persoonlijke verkoop altijd een belangrijk speerpunt gebleven. Ik was zo blij toen Steven van Belleghem in zijn boek presentatie aanhaalde: “… hierin kunnen wij leren van B2B. Zij vinden het heel gewoon dat zij u een melding geven als onderhoudt nodig is. Dat gebeurt nu nog niet bij uw privé koffieapparaat, maar in de toekomst wel.”  Dit is ook mijn visie. Digitaal is heel waardevol. Het faciliteert communicatie, het geeft inzicht in netwerken en maakt netwerken makkelijker.Én, is een perfecte ondersteuning voor persoonlijk contact. We kunnen veel leren van B2B. Zij hebben nog ervaring met een schaars goed: persoonlijke aandacht.

Deze blog is geschreven door Karin Garritsen