Op het moment zijn we met Contentvisie veel aan het werk bij non-profit organisaties zoals scholen en gemeentes. Het valt ons op dat bij (semi)overheid, marketing vaak nog een ‘vies’ woord is. Hoewel de noodzaak om klantgericht te werken toeneemt, mag het geen marketing heten. Bij de gemeentes wordt veelvuldig gesproken over de rol van klantcontact centra. De ombudsman wil zelfs dat we er met al onze vragen terecht kunnen. (bron: NOS, 31 oktober 2019) Ook de beeldvorming van de gemeente moet anders, beter. In het kader van burgerparticipatie hebben inwoners nog steeds weinig vertrouwen in de gemeente en het werkelijk mee mogen praten. Dat heeft onder andere te maken met het imago van gemeentes. Daar kunnen we wat aan doen met de kennis die marketing of marketingcommunicatie al heeft.

Bij scholen praten we liever over voorlichting dan marketing, want het gaat erom dat de leerlingen echt op de juiste school terecht komen. Toch trekken al die voorlichtingsteams alles uit de kast met open dagen om het teruglopend aantal leerlingen weer aan te trekken.

Maar is marketing dan zo ‘vies’? De marketing van vroeger, waarbij je een doelgroep je product of dienst commercieel wil aansmeren bestaat al lang niet meer. Bedrijven weten dat al. En uiteindelijk willen we ook bij de non-profit de klanten aantrekken die bij ons passen. Marketing is ook het afstemmen van vraag en aanbod. De marketing van nu, is vooral ook luisteren naar je klant en je klant helpen om zijn of haar doelen te bereiken. En als er een vraag is, is er toch niets mis mee om te laten zien wat je aanbod is? Scholen móeten zich onderscheiden, omdat ouders bewust kiezen voor de onderwijsvorm en niet langer automatisch voor de school in hun wijk. Ouders en leerlingen willen weten wat het verschil is, zodat ze de juiste keuze kunnen maken

Het is in het belang van de inwoners van een gemeente, dat ze vertrouwen krijgen in hun gemeente, in het merk wat de gemeente is. Zodat ze de toenadering aan durven en in gesprek gaan. Dat ze trots kunnen zijn op de plaats waar ze wonen en hier ook aan bij kunnen dragen.

Misschien ligt het aan de definitie van marketing en de associatie van vroeger. En eigenlijk maakt het ook niet uit of we het marketing noemen, of communicatie of voorlichting. Het is mooi om te zien dat in de non-profit wel slagen worden gemaakt om dit te verbeteren en het professioneler op te zetten. Laten we beginnen met inzicht in de klantbehoefte door klantreizen te maken en onderzoek te doen. Dat hoeven we dan niet customer journeys of branding te noemen. Dat mag ook een klantreis blijven, inzicht in de doelgroep en de zoektocht naar zakelijk-DNA of de toegevoegde waarde van je merk. Voor ons zijn het fantastische trajecten en mooie klanten, waarbij we veel toegevoegde waarde leveren door onze ervaring en kennis die we zowel in het bedrijfsleven als in de non-profit hebben opgedaan.

Wil je ook een keertje sparren over doelen in de organisatie die marketing of communicatie kennis nodig hebben, dan horen we het graag!